Dagens grå dose og gode øyeblikk


Jeg våger meg frempå med at flere kanskje kan kjenne seg igjen i dette. Noen dager er nemlig i grunn ganske grå. Det blir mye å tenke på og av og til føles det som om lite blir gjort selv om jeg har en liste full av ting skal skal gjøres. Jeg er langt fra noen Polyanna, leker sjelden «være-glad-leken». Det har aldri falt helt naturlig for meg. Jeg synes det kan være særdeles utfordrende å se etter de små gledene som popper opp i løpet av dagen. I dag er det nesten som om duskregnet putter ekstra store og tunge dotter i ørene mine, så ingenting av det gode kommer innenfor. Jeg fester meg liksom ikke ved det og blir litt motløs. Min måte å møte dette på i dag er å skrive dagen over i en mer nyansert fargetone enn jeg opplever den befinner seg i akkurat nå.

De bittesmå gledene eller godene i dag er at joggeskoene kom på – selv om de kom temmelig fort av igjen da jeg fant ut at jeg hadde presset kroppen litt for mye de siste ukene. Det fikk heller bli en sakte og kort gåtur tilpasset dagsformen. Jeg fant ut at dette var mer i tråd med å ta bittelitt vare på meg selv. Nybakte rundstykker fra i går og kyllingsuppe fra fryseren gjorde middagsforberedelsene lettvinte – noe mannen tok seg av – slik at jeg slapp. Artikkelen jeg skriver på om dagen, har fått tilføyd et par-tre hundre ekstra ord i dag. Samtidig må jeg si jeg frustreres over at engelsken min(setningsstilling og grammatikk) har gått så til de grader i glemmeboka at jeg burde tatt et engelskkurs for å unngå rødming og frykt for å vise den frem. Avslutningsvis har varmeflaska som ser ut som en blå bamse tatt på seg å varme en sliten meg gjennom dagen. Ullsokker, gasspeis og hjemmestrikka genser (ja, jeg ble bitt av Skappel-feber en stund) tar seg av resten av varme-jobben. Dette er ingen bloggpost hvor jeg forsøker å vise frem «alt jeg har fått til i dag». Det er rett og slett en liten innrømmelse og et sukk fra min side over at dagen har føltes litt tung. Samtidig – jeg ser at det har vært andre følelser innom i korte glimt – de er bare litt vanskelige å få øye på og desto vanskeligere å holde fast i akkurat i dag. Hvilke øyeblikk har din dag bestått av?

____________________

Jeg setter så stor pris på alle som følger bloggen på facebook, så les og del gjerne videre denne siden.

Lisa Aisato er illustratør, forfatter og billedkunstner, født 1981. Ga ut barneboka “Mine to oldemødre” i 2008. Illustrerer for Cappelen Damm, Gyldendal Norsk Forlag og Dagbladet Magasinet med flere. Bildet ovenfor er hentet herfra. Det er gjengitt med tillatelse. Du kan finne flere fine bilder her.

4 thoughts on “Dagens grå dose og gode øyeblikk

  1. Mormor sier:

    Dagen i dag har hatt pyttesmå triumfer, hele to.
    Den ene er så personlig at den holder jeg gjemt, den andre er at jeg fikk ferdig et strikketøy på tross av.
    Ellers? Restemat etter helgens ut-svevelser og -skeielser, det er litt urk. Skyene har omtrent kommet inn verandadøren og frest mot peisovnen. Det er skikkelig blæh

    Men quilten funker. Kaffetrakteren også og angorasokker på føttene gjør dem bare halvkalde.
    Velkommen tirsdag tror jeg at jeg sier og ønsker deg en bedre kveld :-)

  2. I går var dagens øyeblikk når jeg stod i løvfallet i slottsparken og ble så rørt at jeg måtte gråte en skvett… Solen skinte fra skyfri himmel og hundrevis av gultonede løvblader danset i vinden på vei ned mot bakken, som om deres siste time var kommet. Og det var den jo. Det var så ufattelig vakkert!
    Takk for din fiiiine blogg! <3

Legg igjen en kommentar

