Fjelltur: slit eller avkobling?

Da vi dro til fjells helgen som var, hadde jeg ikke vært på tur på en god stund. Jeg har hatt en tendens til å sidestille fjellturer med tungt slit, dårlig pust og melkesyre. Med den kombinasjonen kan jeg lett bli litt småsur og dermed ikke alltid like artig turselskap. I det siste har jeg funnet ut at jeg har lyst til å forsøke å bytte ut det jeg ikke har følt jeg har fått til – med gode opplevelser – litt etter litt. Dette handler i særlig grad om det å være i fysisk aktiv. Jeg synes ikke det har vært helt enkelt å finne frem til de gode grensene for meg selv på dette området, men det har skjedd noe det siste halve året. Jeg tror jeg er i ferd med å finne min egen vei og lytter mer etter hva jeg trives med. De to fjellturene jeg fikk i helga ble gode. Samtidig ble turene også et konkret fripust fra hverdagen som er fylt med ventetid på ventetid (jeg er ikke særlig god på å vente, så tålmodigheten min får seg en prøve). Gode ingredienser til en fin tur for meg er muligheter for foto, sjokolade (ja, den er obligatorisk og høyst nødvendig), variert terreng med ikke alt for mye stigning, oppholdsvær og fine farger. Det ble røde kinn, verkende muskler (!), kvikk lunsj og god tid til å ta bilder innimellom (noen smakebiter kommer nedenfor). Hva er en god utetur for deg? Er det noen ingredienser du må ha med for at turen skal bli så bra som mulig? Har du noen turtips  eller opplevelser du vil dele?

11 thoughts on “Fjelltur: slit eller avkobling?

    • Takk, mormor.
      Og ja, kamera er et lite «must» nå om dagen.
      Det er en stund siden jeg har hatt det med ut, men nå er det gøy igjen:)
      God kveld til deg også.

  1. Så fine bilder! Jeg må også ha med sjokolade, og gjerne kaffe også. Eller legge turen til en turisthytte der de selger vafler og kaffe. Også må jeg har gode sko. Og som deg – variert terreng uten for mye stigning. Trenger ikke bestige en topp!

    • Tusen takk, Ine!
      Ja, gode sko er viktig. Denne gangen hadde jeg glemt sålene mine, så det ble joggesko.
      Konsekvensene ble at mannen måtte bære meg på ryggen de områdene som var mest «vannete». En morsom opplevelse. Jeg har også funnet ut at jeg nok har det bedre dersom jeg får et terreng som ikke krever at jeg gir alt og litt til.
      God kveld til deg!

  2. Flotte bilete! Og så hyggeleg at du hadde fine turar i helga.
    Eg må eigentleg berre ha med meg hunden for at det skal verte bra. Helst poden i bæresele på ryggen, og.
    Det er så fantastisk å sjå på dei, komplett lukkelege, for å få mammatid i friluft.
    Det aleine gjer det verd det.
    God klem!

    • Kjære deg – takk for gode ord!
      Vi hadde også med oss hund på tur. En golden retriever som stort sett lå forrest i følget og som gjerne skulle ha meg ned på bakken for å leke. Kjekt turfølge:)
      Klem tilbake

  3. Kjempefine bilder! Nå fikk jeg saftig hjemlengsel.
    Jeg liker best å gå mot et mål. Det kan være en kafé, en badeplass, en lekeplass, eller bare et bestemt sted der vi skal sette oss ned på bakken og spise sjokolade og drikke kaffe.
    Et ikke så glad i å bare gå for å gå. Derfor må jeg lage meg mål for turen :-)

    • Takk for det!
      Et mål er fint å ha. Det er jo godt å vite på forhånd hvilke mål som er gode. I forhold til turgåing kan det være fint å vite om hvilke premisser som det er fint er der for at turen skal bli god. Da blir kanskje også flere av forventningene møtt?

  4. Det hadde gjort seg med en luftetur til fjells nå. Men når sant skal sies så er jeg sørpelat når jeg skal bevege meg kun for turens skyld.
    Får jeg jobbe ute i det fri, blir saken en helt annen. Det er godt å være ute.
    Ønsker Maria en fin uke. ;)

Legg igjen en kommentar

