Famlende adventsro eller livsfamling?

Det er advent, og det nærmer seg jul og høytid. Noen forbinder den lilla ventetiden med ro og gode tradisjoner, mens andre får assosiasjoner til tidsklemma, juleavslutninger eller bekymringer om hvordan julen blir. Som person fremstår jeg nok som ganske rolig, men innvendig er jeg mer av den urolige typen som ofte er på vei. Noen øyeblikk er jeg tilstede, mens jeg i andre streifsekund er på vei til et annet sted enn akkurat her og nå. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal sette ned foten. Advent og jul gir meg en følelse av at jeg ikke er på riktig sted. At jeg ikke hører helt til. Jeg burde bakt julekaker, sendt julekort, handlet julegaver. Jeg føler meg litt småjaget av mine egne forvetninger. I stedet for å la meg sluke av dette, har jeg funnet ut at jeg må finne frem til hva jeg har lyst til å fylle tiden med – justere forventningene til meg selv. For det å være tilstede akkurat her og nå handler om å være meg der jeg er nå. Ikke forsøke å være et annet sted. Kanskje er det ikke så mye adventsro å hente. Neivel. Kanskje er den til og med bare famlende uten advent. Det er mulig det er livsfamling. En søken etter noe jeg ikke helt vet hva er. Men famling er også bevegelse. Og jeg minner meg selv på at det for «oss-famlende-som-ikke-helt-vet-hvor-vi-hører-til», også finnes små gnistpunkt på veien. Små stjerner som lyser av uventet spontanitet, ærlighet og undring. Som den lille fireåringen som stoppet meg da jeg gikk forbi barnehagen i går, og sa «god dag, unge dame». Jeg måtte smile. Sa «god dag» tilbake, og gikk videre. Det ble et glimt av tilstedeværelse. Et fint her og nå. Hva slags stjerner lyser hos og for deg?

Vil du følge bloggen på facebook, så trykk deg inn her og “lik”. Takk til de som allerede følger bloggen, og velkommen til nye!

2 thoughts on “Famlende adventsro eller livsfamling?

  1. MT sier:

    Dette var fine undringar å lese på tampen av dagen Maryathome :)

    Å sjå og oppleve små og store stjerner er godt.

    Godnattklem

Legg igjen en kommentar

