Barnestemmene.

Det er en av «de» dagene. Da jeg ikke vet noenting, men gjerne skulle gjort alt. Tråklet frem engasjementet som har gjemt seg i et kuldehull, og lyttet, lest og skrevet. Det er dagen da jeg kler på meg lag på lag fordi bare det å stikke nesa ut av soveromsdøra er et par grader for kaldt for meg. En time senere må jeg imidlertid vrenge av meg ullgenseren. Da er jeg blitt så varm at jeg føler meg som et vandrende ullteppe (og nei; ingen overgangsalder hvis det var det du lurte på). Jeg sitter og tenker på alt jeg skulle ha gjort, og ender opp med å skrive blogg. Fordi – selv om det er «en slik» dag, merker jeg når jeg skriver at noe endrer seg. Jeg tenker at et lite «note to self» kan være på sin plass: «ikke vær så streng med deg selv, engasjementet har ikke gjemt seg – bare bruk litt tid på å tenke – hvor kan du finne plass til det i dag? Ok. Javel. Det er tre timer til oppgaveveiledning, og den «ufyllbare tida» kan brukes i noe som vel kan beskrives som en slags engasjert konsentrasjonståke.

I kjelleren har jeg et (bok)skap som etterhvert begynner å fylles opp av biblioteklånte bøker(ja, jeg leverer innimellom også) om smerte, mestringsstrategier, hvordan det er å være pårørende og barn, om tro, endring, kropp (oppgaveskriving er på trappene); og tankene mine flyr. Jeg tenker på hvor gode noen er med ord, hvor treffende det går an å beskrive livet: Hvor vanskelig det er å leve, hvor store forventninger vi har til oss selv, alt vi ikke klarer å håndtere, det vi prøver å skjule for Gud og hvermann, men som i stedet fjerner oss fra både oss selv og andre. Så har du de som bruker ord for å forsøke å fortelle oss hvor mye smerte vi tåler, hvilke strategier vi skal bruke for å mestre livet, og hva det vil si å mestre/ikke mestre. Dette er fortellerstemmer som serverer meg statistikk over hvor mange som vokser opp i hjem der mor, far (eller kanskje begge to?) har et rusproblem. De formidler også hvor mange det er som har psykisk syke foreldre. Hvor mange barn som utsettes for vold, eller er vitne til vold. Men de stemmene jeg står igjen med. De som rører meg sterkest, er barnestemmene. De har jeg ikke i noe (bok)skap. Du finner noen her. Og her. Jeg tenker at vi gir barna for lite rom. Det som er godt, ærlig og formidler menneskers opplevelser av verden, kan vi alltid gi mer plass. I bøker, fortellerstunder, foredrag, artikler, blogger og samtaler. Barn snakker ikke statistikk dersom vi spør etter stemmene deres (misforstå meg rett – vi trenger statistikkstemmene også), men er brutalt ærlige og rett frem. De burde bli mer synlige. I langt, langt større grad. Barn har noe å fortelle oss. Om hvor vondt og godt livet kan gjøre. Om opplevelse av skyld, alt for stort ansvar, hvordan det er å alltid være den med minst makt, mobbing på skolen, behov for beskyttelse og omsorg, usynlighet, trygghet, tillit og mistillit. Vi kan alltid lytte. Vi kan alltid velge å se. Etterspørre stemmer, blikk, fortellinger, opplevelser og følelser. For barn trenger å få hjelp til å finne ord på det som er ordløst, få kjenne at de er ønsket, verdt å lytte til, bli trodd på og elsket.
 
Ikke fortell meg at det er sånn jeg er.
Gi meg din oppfattning. Det holder.
Ikke kom og fortell meg hvem jeg er, for det vet bare jeg,
og akkurat nå vet jeg ikke hvem jeg er.
Jeg er et individ, jeg vet bare ikke hvilket.
Gi meg din oppfatning og kall meg ET individ ikke DET individet.

_______________________

Vil du følge bloggen på facebook, så trykk deg inn her og “lik”. Takk til de som allerede følger bloggen, og velkommen til nye!
_______________________

Bildet ovenfor er laget av kunsteren Bjørg Thorhallsdottir. Det er gjengitt med tillatelse. Jeg er veldig takknemlig for å kunne bruke disse bildene på bloggen! Link til bildet finner du her. Mer av hennes vakre kunst, og hjemmeside kan du finne her. Se også gjerne innom Lykkehaven på Facebook.

4 thoughts on “Barnestemmene.

  1. Så sant, så sant. Barna har mye de skulle ha sagt, om de bare slipper til. Fikk lyst til å anbefale deg ei bok. «Flodhesten i dagligstuen» av Tommy Hellsten. Lest den?

    Og så får vi prøve å ikke være så strenge med oss selv ja. Tror ofte vi er langt rausere med andre. Leste et sted at vi ikke skal si noe til oss selv som vi ikke ville sagt til vår beste venn om han/hun var i samme situasjon som oss. Noe å tenke på…
    Ha en fin dag, med eller uten engasjement :-)

    • Hei Grete!
      «Flodhesten i dagligstuen»; ja – det er en utrolig god bok! Jeg leste den for et par år siden, og kommer til å lese den igjen. Det er fint med boktips – jeg er lesehest:)

      Ja; det er dessverre langt enklere å være streng med seg selv enn med andre. Av og til tenker jeg at skulle repetere litt oftere at jeg er der jeg skal være – samtidig som jeg alltid er på vei og i bevegelse. Et paradoks, men slik er jo livet.
      God søndag, og takk for kommentar!

  2. mosbakk sier:

    Dette er så nydelig skrevet, og det rører meg dypt. Barnestemmene. Jeg er en voksen dame, med den lille jenta jeg var engang, gjemt inni meg. Hver eneste dag forsøker jeg å lære meg å lytte til hva jeg kan gjøre godt for «den lille», slik at hun kan leve i nuet uten å ha vedhenget fra barndommen med seg for langt inn i framtiden.
    Tusen takk for en varm, sann og givende blogg. Jeg er glad jeg fant deg…

    Jeg har lyst til å dele denne på Facebook, hvis jeg får lov?

    • Kjære deg!
      Varmt velkommen inn hit, og takk for at du tar deg tid til å lese og kommentere!
      Tusen takk for varmende ord!
      Ja; «den lille»; hvordan hun kan få det godt her og nå – det er et viktig og utfordrende spørsmål jeg er glad noen er opptatt av!
      Selvfølgelig kan du dele på facebook. Det blir jeg bare glad for:)

Legg igjen en kommentar

