Uhimmelsk på jorda.

Jeg har skrevet en Sestina. Tidlig på morgenen i dag, ante jeg ikke en gang hva det var. Det begynte med en anbefaling på facebook. Eek, A Geek hadde skrevet om skrivesperre på en veldig gjenkjennelig måte. Sestina er en strukturert måte å skrive dikt på. La meg klippe litt inn av det Eek, A Geek, skrev for å forklare det er komplisert:

Formen er som følger: Seks strofer med seks linjer i hver, der det siste ordet i hver linje i foregående strofe gjentas i den neste strofen i rekkefølgen 6-1-5-2-4-3. Det vil si at hvis et dikt har i første strofe sluttordene: hus-tre-bil-eple-tekanne-skolesekk, så blir sluttrekkefølgen i strofe to: skolesekk-hus-tekanne-tre-eple-bil, og rekkefølgen i strofe tre blir: bil-skolesekk-eple-hus-tre-tekanne, og så videre, helt til du kommer til sjette strofe, der det siste ordet i strofen vil være det det siste ordet i første linje i første strofe, noe som gjør at dersom du skriver en syvende strofe vil du komme tilbake til den orginale rekkefølgen.

Dette er vanskelig. Det tok meg en del tenking, men til slutt gikk det. Og jeg fant meg selv i å like denne måten å jobbe på. Jeg opplevde dette som strukturert diktskriving som også forløste noe kreativt. Det anbefales! Eek, A Geek publiserte etterhvert sitt eget Sastina-dikt fordi vi så gjerne ville lese det. Du finner det her. Her er mitt:

Uhimmelsk på jorda

Jeg lar stjernen lukke opp vinduet
Sammen med månen som titter inn
er vi en ytterst sjelden trio
der vi søker, og finner hverandre
Med lengselen som en egen resonans
lar vi meningsløsheten falle til jorda

”Hvordan alt er bevegelse på jorda”
glir tanken forbi meg i vinduet
Fra kaos kommer orden – I resonans
kjenner vi føtter gå helt inn
til oss – kjernen er nettopp hverandre –
avhengigheten av tosomhet, kanskje himmelsk trio?

Sørgmodigheten – et pust i vår trio –
farger månen helt blå mot jorda
ekkoet dunker i oss: ”mot hverandre!”
Vi holder tett sammen i vinduet
slipper den lukkede, tunge sorgen inn
bindes sammen i en stille resonans

Stjernene bidrar med sin spisse resonans
blinker seg inn i septembermånedens trio
Jeg kan kjenne lyset helt inn
i kroppen; stedet som er jorda
i meg. Jeg står foran vinduet,
kjenner hvordan kaos binder sammen ”hverandre”

Tre tause triomedlemmer blunker mot hverandre
Varmen i nærværet har fortryllet resonans
månen ser på meg gjennom vinduet –
et rundt medlem av himmelsk trio.
Jeg føler meg uhimmelsk på jorda
mens stjernen skinner bak vinduet; inn

Etter noen minutter – seende langt inn
i meg selv, er natten som ble ”hverandre”
en gåte: Hvordan være på jorda?
Den eneste konklusjonen er resonans:
At vi alltid er hverandres trio
der vi står – ser inn vinduet

________
Bildet ovenfor er laget av kunsteren Bjørg Thorhallsdottir. Det er gjengitt med tillatelse. Jeg er veldig takknemlig for å kunne bruke disse bildene på bloggen! Link direkte til bildet finner du her. Mer av hennes vakre kunst, og hjemmeside kan du finne her. Se også gjerne innom Lykkehaven på Facebook.

15 thoughts on “Uhimmelsk på jorda.

  1. Jeg håper mange vil lage sestinaer nå, formen fortjener det. Den er jo så gøy! Og jeg likte din sestina, den var vakker :) Det vanskeligste er jo å finne seks ord som kan brukes igjen og igjen – det greide du!

    • Takk for det!
      Ja,det er helt klart en morsom form,og fint for sånne som meg som trenger litt struktur, for at kreativiteten skal komme bittelitt frem fra skjulestedet:)

    • Tusen takk for det, Elisabeth!
      Ja, det er bare å prøve seg.
      Jeg synes nesten sestinaen kunne fungere litt som en danselærer i fastlåstheten:)
      I hvert fall ymte frempå om noen begynnende steg…

    • Takk, Røsslyng!
      Ja, det krever nesten litt morgengry å sette seg ned med dette. Ingen sein kveldsaktivitet.
      Jeg har fått mailen din – jeg er bare litt treig med å svare. Det er høst, oppstart og slikt,og det gjør at det blir litt mange baller i lufta selv om det kanskje ikke hadde vært så mange for andre:) Håper du får en god dag!

  2. Tilbaketråkk: Sestina | Akkurat!
  3. Ja, hvor er liker knappen? Skulle ha vært en slik her også. :-) Ikke for det, det er egentlig bedre å skrive noen ord, enn bare trykke på en sånn derliker knapp.
    Jeg er glad for ditt bekjentskap.

    Fint dikt. Jeg har sagt det før du er en ordkunstner.

    Her er den nye bloggen min. Jeg fikk behov for å dele meg i to. :-) Riste av meg noe og ta mere vare på noe annet.

    http://annetteblogg.wordpress.com

    ønsker deg en fin dag!!!

    • Tusen takk for gode ord!
      Liker-knappen er her, den har bare gjemt seg litt…Rett under «vil du dele dette med noen», facebook, twitter osv, er det en knapp.
      Men jeg er alltid glad for kommentarer – for å høre om hva som treffer eller ikke treffer!

      Ja, jeg følger deg på facebook så har sett at du «delte deg»:)

      God dag til deg også!

Legg igjen en kommentar

