Pris og skrivegleden in a blue, blue sky.

Har du det sånn noen gang. At du er tom for ord? Noen dager er det som om alle ønskene og behovene for å skrive noe meningsfylt snubler i sine egne ben (eller mine), og etterlater meg i et slitent rom der jeg ofte går på veggene. Jeg vil skrive. Formidle. Skape. Men så blir det bare kav. Noe jeg føler jeg må gjøre. Fordi det knytter seg så tett opp til meg som person. Så tett at når jeg ikke skriver, kjennes det litt ut som om en del av mitt eksistensgrunnlag er på gyngende grunn. Jeg trenger skrivingen, men blir usikker. Tankene; jeg bør prestere. Noe. Et eller annet. Dukker opp. Men å prestere i seg selv har ingen mening her og nå. Dessuten bør noe rope VARSKO når «bør» og «prestere» havner i samme setning.
Prestasjon + bør = skrivesperre, inspirasjonsdemper.
Jeg er klar for å finne en dør ut av dette rommet, og forsøker å hente opp forundringen i meg;  om at noe uventet kan skje. Skrivegleden er et eller annet sted i «the blue, blue sky», så mens jeg venter på at øyets fokuserte blikk og skapergleden, dukker opp – deler jeg noen varme skriveanbefalinger med dere:

For en stund tilbake fikk jeg en pris fra modige Birdmuriel. (Tusen takk igjen). Med denne prisen fulgte en utfordring om å skrive ned åtte ting om meg selv. Du vet, ofte kan det være slik at det er langt enklere å finne frem et bilde og si; finn fem feil. Her er det mer; finn åtte riktige.  Åtte prestasjonsfrie «noe» om meg. (Teksten fortsetter under bildet…)

Jeg vil gjerne sende prisen videre til, og gi deg mulighet til å oppdage disse flotte, utfordrende og engasjerte bloggerne (hvis du ikke allerede følger de): Villkatta, Singing and living, Røsslyng, Elefantzonen, : into orbit er bekjentskap av nyere dato, mens andre har jeg fulgt litt lengre: som Koffeine, C’est la vie, Aina bare Aina og Vaarloek. Ta en tur innom!

Og har du tips som kan vekke en liten bit skaperglede, tas det imot med takk!

10 thoughts on “Pris og skrivegleden in a blue, blue sky.

  1. Hei maryathome! Første gong nokon har nemnt bloggen min i ein anna blogg, eg har ikkje tenkt over korleis det måtte vere, ei heller søkt etter å oppnå det, men eg kjenner at det både gleder og oppmuntrer. Så takk:-) Og takk for kommentarar på bloggen, set stor pris på det. Når det gjeld skrivesperre, så reagerer eg ofte med å la vere å skrive og heller gjere noko anna, dersom eg kjenner på den prestasjonsgreia eller eg kjenner at no bør eg skrive eller lage eit innlegg. Eg ønsker å vere fri i hjartet når eg skriv, og slike tankar bind meg. Difor vert det ikkje akkurat daglege innlegg hos meg;-). Men brått kjem orda når eg minst ventar det, gode tema å blogge om, gode songar å dele. For meg er det viktigast at det eg skriv er ekte, samtidig som eg må legge bort mange kritiske tankar om det eg skriv dersom det i det heile skal bli noko ut av det:-). Ei venninne av meg har eit godt triks som eg har adoptert: å la «pennen» gå. Start å skrive, og fortset å skrive det du kjem på i minst 2 minutt, utan å tenkje. Ganske gøy:-). Skrivesperre går over! Berre ikkje stress med det:-) Lykke til og klem frå meg:-)

    • Det er fint å kunne oppmuntre hverandre:)
      Fint sagt det du skriver; «Å vere fri i hjartet når eg skriv…»
      Jeg er helt enig med deg i det å trenge at det er ekte det jeg skriver. Jeg trenger bevegelsen, og skrivesperren skaper mest stillstand. Så da venter jeg. Fordi jeg vet at bevegelse er noe som kommer og går, og viser seg på ulikt vis.

      Takk for kommentaren din!

  2. Bente i midnattsol sier:

    Hei Maria!
    Fikk bære så behov førr å føye et ord tel lista di. Eller kanskje aller helst tel lista mi, når de gjeld dæ. Vakker, syns æ at du e Maria! Både ytre sett og inni hjærte. Åsså skriv du så vakkert. Har læst bloggen din ei stund, men ikkje heitl fådd tel å lægge ijæn en komentar. Syns liksom at de du skriv ska få stå der åleina i all si vakkerheit. Ønske alt de bæste førr dæ, Maria! Klæm Bente

  3. Kjenner meg veldig att i det med skrivesperra. Er der no. Tankane er der, og idèane. Men dei vil ikkje ut. Det er vel slik det er. Då må ein enten ta ein pause og gjera nokon heilt anna, eller berre byrja å skriva noko heilt på måfå, og håpa at dei rette orda dukkar opp etter kvart. Eller? Likte veldig godt både biletet og måten du skildrar deg sjølv på! Og så set eg stor pris på at du nemner meg etter dei gode stikkorda dine, takk :) Ser eg hadde gløymt å putta deg inn i bloggrullen min (eller kva det heiter), skal fiksa det no så eg kan fylgja meir med deg:)

    • Ja, den skrivesperren er en frustrasjon. Vil heller ha skrivegleden…
      Det er vel bare å finne sin egen vei ut av den igjen.
      Ordene dukker nok opp igjen, tror jeg. Kanskje ikke helt når jeg vil eller ønsker, men allikevel. De kommer som regel alltid tilbake.

      Takk for at du har lagt meg til i bloggrullen.
      God tirsdag (det lille som er igjen av den)!

  4. åh, så trivelig! dette har jeg ikke fått med meg før nå.

    skrivesperre er pes. alle sperrer er pes. jeg tror man enten må 1) slå hull på dem, tvinge dem i kne eller 2) ta en pause og la dem smuldre sammen sjøl. det kommer an på hvor god tid man har. kanskje det lureste er å gjøre degge deler. 2 først, så 1. eller 1 – 2 – 1, kanskje det er den beste synergieffekten. hamre litt, vente litt, hamre litt.

    • Hm..Svaret mitt forsvant til deg.

      Den anbefalingen fortjente du:)

      Skrivesperre, ja. Liker det dårlig. *veldig*
      Jeg vet jo at inspirasjonen kommer tilbake, men det kjennes ut som om den kommer til å være borte for alltid når den ikke er der.

    • Hei Kirsten!
      Velkommen inn hit!
      Tusen takk for kommentar; det er bare å ta seg en runde her inne. Håper du kan finne noe som kan gi gjenklang, og legger bort alt det som ikke treffer:)
      Takk for bloggtips!

Legg igjen en kommentar

