Storbyro i Majorstukrysset

Det er kanskje ikke det stedet i byen det er mest sannsynlig at pulsen vil roe seg ned, men det er noe rart med storbyer for min del. Hvordan de faktisk kan gi meg ro. Nesten helt inn i sjelen. Jeg kan finne skriveinspirasjon på de merkeligste steder med mye lyd, mens jeg blir ukonsentrert i rom der skriveren går i ett fordi det er oppgaveinnleveringstid, og folk haster frem og tilbake for å rekke fristen klokka tolv. Alltid klokka tolv. Papir på papir renner ut, og jeg tenker mer på om ikke min utskrift kommer snart, enn på avslutningen av drøftingsdelen. Like tomt og stillestående kan skrivinga bli i rom der det er helt knyst. I rom uten rammer og mening. Som bare er stille. Der min egen hoste vekker meg opp fra ukonsentrasjonens dvale. Jeg kommer jo egentlig fra landlige omgivelser, og burde kanskje finne ro i en sånn type stillhet, men så tenker jeg meg om, og finner ut at jeg ikke «burde» noenting.

Så hva er det med meg og støy? Fortauskanter, asfalt, kø og busser. Grellgule skilt. Betongbygninger og blokker. Det er noe hardt over det. Lydene storbyen skaper. Ekkoet av høye hæler mot de sorte delene i gangfeltet. En bag som slår mot min veske i det noen haster frem når grønn mann overtar for den røde, og begynner å blinke etter få sekunder. Harde og blanke overflater møter menneskeliv. Speilbilder oppstår, og morgentrøtte, freshe, livsslitne og muntre ansikter er noen korte sekunder med i samme flerportrett.  Kanskje er det disse myke møtene, roen som skapes når taster presses ned mot tastaturet kombinert med «harde lyder», som gjør at roen kommer, og skriverier tilsynelatende blir lettere?

Har du noen slike rare steder der konsentrasjonen slår seg til ro, eller kanskje noen tips til gode kafèskrivesteder?

6 thoughts on “Storbyro i Majorstukrysset

  1. Jeg tenker det er godt med ett eller annet rom som gir skrivekløe og konsentrasjon. Om det er den svette pc-stua på skolen eller om man finner inspirasjonen i morgenrushet er det likegyldig. Dog, det ene er kanskje litt mer fasinerende enn det andre ;)

    • Storbyro
      Til slutt fant jeg meg en stille og rolig plass lørdag morgen.
      Wayne’s coffee.
      Kan absolutt anbefales.
      Litt bossa nova, stort vindu, en ismocca og skrivero.
      Litt mer fasinerende og skriveforløsende enn svette lesesalsplasser:)

  2. Det er noko med storbyen som gjev inspirasjon, kan hende det er alle dei inntrykka eg får når eg er der. Ikkje berre lydane, men lukta, synet, den overvelmande heilskapen.

    Rare stadar som gjev inspirasjon – vel, typisk for meg, kjem inspirasjonen på rare tidar på døgnet. Når eg burde sove eller har det travelt. Då får eg plutseleg mykje som vil ned på papiret.

    • Inspirasjon er forundrende.
      Til tider kan det virke som om alt står fast, mens det andre dager kun skal en liten bevegelse til, før noe løsner.
      Bevegelse er fint!
      I hvert fall nesten uansett når den kommer.

  3. Hei! Jeg har akkurat samme opplevelse som deg med storbyer. Det er noe levende og uendelig med dem som gir ro. Det er merkelig, men ikke uvanlig. Det må være noe i det.
    Når det gjelder kaféskrivesteder så synes jeg det er veldig fint å sitte et sted der det er masse naturlig dagslys. Baker Hansen på Majorstua kan være veldig fint, om man er så heldig å få en god plass ved vinduet der. Så har jeg hørt at coffee 2 love på Torshov skal være fint.

    God helg!

  4. Du har en nydelig gravatar, Binka!
    Jeg lurer på om det er noe av kontrasten som treffer meg i byene. Asfaltjungel og myke kanter.
    Takk for tips på skrivested.
    Jeg fant meg et fint på lørdag morgen, Wayne’s coffee i Vika, men nå er oppgaven innlevert, så jeg er spent på hva neste prosjekt blir.
    Satser på at inspirasjonen kommer.

    God mandag til deg!

Legg igjen en kommentar

