Hjertet leker ungt lys. Å bli gammel?

Hjertet leker ungt lys i gammel kropp. Vil ikke legge ned årene. Prøver å skinne like sterkt; dette er meg! For så igjen og igjen måtte revidere tanken. Si; dette var meg. Du var frisk, nå bærer knapt beina kroppen når du skal reise deg fra den grønne og nuppete puta på kjøkkenstolen. Kanskje elsket du å bake. Kjenne hvetemelet drysse ned fra håret når du lente deg fremover for å ta imot gjester. Er det tungt å bli gammel? Ensomt? Morgen etter morgen sitter du kanskje der med en tynn porselenskopp. Den er blitt blekere mer årene. Det som i nykjøpt tilstand var en lakserosa og rosemønstret kaffekopp som kun skulle brukes ved store anledninger, har nå blitt degradert til den daglige morgenkoppen med kaffe. Det hadde ikke lengre vært nødvendig å gi småungene beskjed om å sitte musestille ved bordet, eller be dem leke borti en mørk krok. Nå er det pene kaffeserviset et blekt gjenskinn av seg selv der det trøtt lener seg inn i hånda di med sitt utvaskede rosemønster. Det er rart hvordan en knust kopp som før kunne fremkalt sinte stemmer, nå kun møtes med et skuldertrekk og en støvete kost.

Hjertet banker fremdeles sine regelmessige dunk når du forsiktig setter de bare føttene dine på linoleumsgulvet på morgenen, og møysommelig trekker en golfjakke over nattkjolen før du går ut på badet. Jeg lurer på om du kjenner på usikkerhet for dagene foran, eller en vag sorg over dager som har vært. Jeg tror ikke du vet helt. Det gjør at jeg på et vis frykter at usikkerhet kan ha vært en luksus du aldri har gitt plass eller rom til. Dersom jeg skal se for meg hva som kunne få deg til å synge, og hjertet til å leke ungt lys, vender mitt eget hjerte skyggesiden delvis til. Tenk at bilder kan se så ulike ut selv om de har mange av de samme nyansene i seg. Jeg ser i øynene dine at det er et viktig og lyst minne for deg. Smilerynkene kommer. Lyset i øynene dine tennes. Aldri har vel høye strå og myke barneføtter virket mer avgjørende for et glimt av lek. Jeg håper at slike bilder skal fylle deg, og la hjertet fortsette å leke slik at du fremdeles har evigheten i ryggen.

_____

Lisa Aisato er illustratør, forfatter og billedkunstner, født 1981. Ga ut barneboka «Mine to oldemødre» i 2008. Illustrerer for Cappelen Damm, Gyldendal Norsk Forlag og Dagbladet Magasinet med flere. Dette bildet er fra boka «Mine to oldemødre» som kom i 2008. Det er gjengitt med tillatelse. Du kan finne flere fine bilder her.

6 thoughts on “Hjertet leker ungt lys. Å bli gammel?

  1. Åshild Påzil sier:

    Ååååh du skriver så levende og fint Maria!
    Takk for at du deler sånne flotte fortellinger.

    Å

Legg igjen en kommentar

