Med stjerne på innsiden

”Det er så høyt!”
Jeg klamrer meg fast med mitt eget nyfødte mot og kognitive tilstedeværelse, mens kroppen lever sitt eget liv. Hodet fører monolog innover og forteller meg at jeg ikke er særlig modig. At jeg selvfølgelig skal hoppe. Alle andre skal, og jeg kan ikke være den eneste som ikke gjør det.
Nå! Hopp! Nå!Hvis ikke skjønner alle at du er redd.
(Jeg fnyser litt mot mitt eget hode. Ha! Som om ikke hele verden allerede har forstått akkurat det? At jeg er redd? Jeg henger der i lufta som et nyvasket lommetørkle. Jeg har ikke sommerfugler, men havørner i magen. En tynn bris kan lett blåse meg ned ved bare å blunke i min retning).

Sammenklemt mellom kropp og hode holder jeg meg fast rundt tynne plankebiter mange, mange meter over det som er under meg. Det kjennes ut som om planken er lagd av plastfolie, og forsterket med luft. Den holder aldri!

Jeg hører en stemme bak meg.
”Hei! Stupedame. Du glemte denne!”
Jeg snur hodet halvveis mot stemmen. Tenker at den ikke må komme noe nærmere. Da faller vi begge to. Jeg kan høre plasket. Kjenne smerten, og havørnen i magen brer ut vingene.
Jeg blir overrasket når stemmen snakker igjen. Den har kommet litt nærmere. Er like lett som  sommerpust på en varm junidag. Stemmen smiler. Jeg kan høre at den smiler. Finnes det stemmer som gjør det også?
Lys, barnlig og liten rekker stemmen meg en stjerne. En smørblomstgul, liten, femkantet stjerne. Det er nesten som om den lyser der den kommer mot meg fra det lille barnet.

Om jeg hoppa? Trenger du egentlig å vite det? Det finnes mange måter å hoppe på, kjære deg, og mange former for mot. Det viktigste er at jeg har med meg selv på veien. Den lille stjerna ligger tett inntil hjertet mitt som en beskyttende, liten vokter. Forsikrer seg om at jeg hører etter. Jeg er i startgropa, og er begynnende godt rustet med stjernehvisken på innsiden.
______________________________

Bildet «Stupedame» er hentet herfra, og laget av Lisa Aisato som er  illustratør, forfatter og billedkunstner, født 1981. Bildet er gjengitt med tillatelse. Flere fine arbeider og hjemmeside finner du her.

Legg igjen en kommentar

