Mitt lille og store univers

Foto er tatt av Charlotte Morall. Bildet er hentet herfra.

Opplevelser. Omformes. Med tiden. Erfaringer. Følelser. Språk. Slik skyene det ene øyeblikket likner på en langhalset sebra med brune striper. Og det neste. En snirklete trapp (lik en du i hvert fall kan finne i Paris). En rødlig hatt uten brem på hodet til en liten pike. Eller bare det de er. Skyer. Eller minner. Tomme eller nøytrale? Er det det jeg har forsøkt å tro(et lite øyeblikk av en potensiell selvinnsikt). Hvordan de vil se ut i morgen. Er jeg aldri helt sikker på. Å fange minnene. Som i betydningen «å ta til fange». Ville aldri gå an. Det ville være som å feste et lodd til en vårutsprunget hvitveis. Den ville bøye hodet. Knekke. Og siden dø. Som å gå rundt i et svart/hvitt landskap, og ikke vite når fargene beveger seg fra paletten og over på omgivelsene rundt. Vente. Vente. Som å lengselsfullt søke et ansikt på himmelen uten å få øye på det.

Jeg kan av og til finne meg selv stående og speide. Etter kjennemerker. Blant annet på t-banestasjonen. Før jeg setter meg på setet. Et av de som står vendt mot hverandre, verken med eller mot kjøreretningen. Bare midt i mellom alt på et vis. Der jeg er vant til å bevege meg. Jeg kjenner ikke mitt eget ansikt. Og lurer på hva som vil skje dersom ditt lyser på mitt. Hvis det ikke lenger er stengt. Men åpent. Dersom svart/hvitt ikke lengre eksisterer. Hvitveisen er uten lodd. Jeg ikke forsøker å ta noe til fange, men heller ønsker å gjøre noe til mitt. En del av min historie. Og forsøker å se. Etter den sebraen som viste seg å være noe helt annet. Eller ikke forsøker å se etter noe spesielt i det hele tatt. For det uventede kan vel dukke opp da? Det uten kontroll. Nytt og skremmende kan det ta tak. I mitt lille. Og store. Univers. Er jeg ikke midtpunktet. Men jeg forsøker så godt jeg kan. Å finne ut. Hva. Som er midtpunktet i meg. Frem og tilbake. I og utenfor nåtid og fortid. Rettet mot fremtid.

Legg igjen en kommentar

