Lengt

Jeg kjenner drømmene.
Hvordan de flyter på skyene over tanken.
Blir værende der. Noen minutter. Kanskje en dag.
Regndråpene synger nedover meg.
Jordsmonnet for lengt. Er der.
Men langt borte.
Som en sunket glassflaske i knudrete gjørme.
Er flekkene som avtrykk fra minner som var skjult.
Jeg tar glassflasken opp.
Skyller varsomt.
Legger den i glassklart vann.
Og der.
Stråler lengselen mot meg. Fra mitt eget speilbilde.
I andre tider.
Mellom dagene som er.
Kryper tiden ned i halsen.
Venter på at noe skal åpne seg.
Slik at håpet får livsrom.
Bevegelse til sine små føtter.

Skulpturen ovenfor er laget av keramiker Elisabeth Helvin. Jeg synes den er utrolig vakkert. Bildet brukes etter godkjennelse fra henne. Mer av hennes kunst, kan du finne her.

One thought on “Lengt

Legg igjen en kommentar

