Sommer er å ta i mot

Noen dager blir bare helt annerledes enn jeg hadde tenkt. Jeg er takknemlig for at det er slik. At jeg kan bli overrasket. Ta til meg det gode som kommer. Selv om det kan bli borte, har det vært der. Jeg forsøker å dokumentere. En ting jeg har oppdaget i dag, er at sommer kan handle om å ta i mot. Om å ha hendene så åpne, at jeg er klar til å legge fra meg det jeg holder på med. Ta meg tid til å favne om. For hva er tid? Om ikke noe som skapes. Jeg vil lene meg mer bakover. Ta meg tid til å ligge i grasset. Dersom det er høyt nok. Kikke opp på himmelen. Sommeren begynner å slippe frem varmen i slike porsjoner at jeg kan ta av meg ulljakka. Det er straks mye enklere å sense da. Når 100% ull er hengt inn i skapet igjen. Å noen dager gå uten en plan, for så å oppdage at smilet lokkes frem. Av et godt møte. Sang. Varme. Av å kunne gå barføtt. Selv om det er på verandaen.
Tid. Noe som skapes. Sommer. Tid for å skape.

7 thoughts on “Sommer er å ta i mot

  1. Lone sier:

    Ofte er det dagene uten en plan som blir de mest rike, rike på gode møter og opplevelser. Overraskelser beriker livet. Så kjekt og berikende å lese de siste dagers blogginnlegg. Det viser mye liv. Selv har dagen min i dag blitt beriket av et besøk på biblioteket og felleskapet rundt kjøkkenbordet med nybakte kanelboller.
    Lånte diktbok av Stein Mehren (du husker han kanskje fra noen av morgensamlingene..)

    Nærhet

    Jeg kan bære din sorg
    ett stykke på veien
    og åpne min glede i din
    Men jeg kan ikke leve ditt liv
    eller dø din død

    Vi kan bytte blikk
    og kjærtegn, Veksle ord
    og krefter mellom oss
    Mne du er ikke meg
    Og jeg er ikke deg

    Derfor kan vi finne frem
    til hverandre, for å være
    oss selv hos hverandre
    en liten stund i tiden

    Stein Mehren

    • Fellesskap og nybakte kanelboller…Det høres godt ut!
      Jeg kommer nok ikke til å glemme Stein Mehren tror jeg.
      Han har skrevet utrolig mange nydelige dikt.
      Spesielt dette:

      Jeg holder ditt hode
      i mine hender, som du holder
      mitt hjerte i din ømhet
      slik allting holder og blir
      holdt av noe annet enn seg selv
      Slik havet løfter en sten
      til sine strender, slik treet
      holder høstens frukter, slik
      kloden løftes gjennom kloders rom
      Slik holdes vi begge av noe og løftes
      dit gåte holder gåte i sin hånd.

      God helg til deg!

Legg igjen en kommentar

