Avtrykk og bevegelse

Jeg prøver å skrive mot inn i meg selv. For å gjøre det har jeg lagt meg på grasset midt i en løvetanneng. Eller, i hvert fall på en løvetannplen. Tankene flyter. Livet er skjørt. Å bevege seg i et mellomrom kan synes som det tryggeste – et rom hvor jeg ikke føler så mye, ikke gir så mye og heller ikke våger å ta i mot. Dette rommet er på samme tid ikke godt å være i. Avtrykkene som forteller noe om livets skjønnhet og også skjørhet kan raskt stenges ute og kun etterlate fordypninger av potensielt ingenting. Og hvem ønsker ingenting?

Det kan være vanskelig å ta inn godhet og varme. For rett på den andre siden venter smerten. Over å måtte forlate. Frykten for å glemme. Savnene som viser seg med hvitkledd signatur. Spørsmålet jeg ender opp med i dag er hvordan våge å allikevel ta inn det gode? Jeg tror ikke det er et enkelt svar.

Tankene svirrer i hurtig tempo på innsida når en hvit og lett gjennomsiktig løvetannball flakser forbi i lufta. Den er ikke lenger knallgul. Har mistet det meste av vekten sin. Er ikke lengre festet i jorda. Driver med vinden. Noen hvite og luftige dun river seg løs. Drar i en helt annen retning. En svensk forfatter, Liselott J. Andersson har en gang skrevet:

Låt oss vara både rotade och lättrörliga när rätt vind blåser.

Det er i dette skjæringspunktet noe av hemmeligheten ligger. Og det er vel en hemmelighet. I hvert fall for meg. For hvordan komme dit? Skjørhet og skjønnhet er for meg tett bundet sammen. Og jeg vet at jeg innerst inne ønsker at det skal være slik. Så får vi se. Hvordan engen ser ut om et stykke tid. Og om jeg har skrevet motet inn i meg selv. Jeg må nok gjøre det flere ganger.

6 thoughts on “Avtrykk og bevegelse

  1. Dette var virkelig fint! Og fantastisk bilde. Jeg er så glad i løvetann. Liker det nye designet ditt, forresten. Får nesten lyst til å flytte bloggen min til wordpress. :)

    • Hei Ine!
      Og takk:)
      Ja, dette bildet er nydelig. Det er fint å kunne bruke Flickr!
      Jeg er ganske fornøyd med wordpress, men har ikke forsøkt noe annet:)

  2. Du setter ord på noe veldig viktig. Hele innlegget, om skjæringspunktet, det å ta imot fra dem som vil deg vel. Klem i natta

    • Hei Turid!
      Og velkommen hit!
      Ja, det er viktig, men også vanskelig!
      Det er vel mange ting som er todelte – som har både gleden og savnet i seg.
      Smerten og godheten.
      Samtidig – å ta i mot er livsnødvendig. Vi trenger hverandre;)

Legg igjen en kommentar

