Hvem er du?

To korte tekster om fravær og nærvær, og pendlingen mellom de to.

Bak hvelving under hvelving står tomheten ensomt plassert. En stor, sort firkant eksisterer i tilværelsen. Med sitt tyngende nærvær. I mørk blå skygge står den. Ruvende. Enormt liten og usynlig fyller den hele rommet. Med sitt uklare og utydelige blikk gjennom sløret fravær. Vanskelig å forstå. Paradoksene faller som tunge regndråper. Lar kaos og forvirring trenge seg langt inn i landskap uberørt av varme. Hvem er du egentlig? Og hvor kom du fra? Her kan du ikke bli.

Gnister av stjerneskudd faller ned over en mørk himmel, men hvor er stjernene? Nærmere og nærmere. Hviskes det. Et lite gnist faller ned på meg. Henger seg fast i håret. Faller så sakte inn i synsfeltet og ned på min høyre skulder. Blir liggende. Varmer i sin enkle letthet. Den jeg håper du er, åpner seg. Og bak der. Står jeg. Tett inntil. Tett inntil.


Kilde fotografi:

10 thoughts on “Hvem er du?

  1. Åshild sier:

    Jeg vet ikke hvem hun er og hvor hun kommer fra, men jeg håper at hun blir. For folk som bringer godhet og varme og stjerneskudd trengs sårt i dette livet.

    • Noen dager kan det være en person,
      andre dager mer en aning eller et svakt håp.
      Mennesker som bringer godhet, varme og stjerneskudd
      er sårt behøvd, kjære deg – virkelig!
      Takk for kommentar!
      *Klem*

Legg igjen en kommentar

