Jorden nynner sin hemmelige sang

For en stund tilbake sa jeg ja til å anmelde boken «Jorden nynner sin hemmelige sang» av Mari Strachan via Aschehoug. Fortellingen formidles på en varm og ekte måte, og jeg som har sans for detaljer, gledes over vakre formuleringer. På samme tid er det også en trist bok som kobler tanker og følelser opp til sorg, savn og forvirring. Jeg får et hjerte for dette barnet som både kjenner mye ensomhet, men også fellesskap.

Gwenni, er barnet som beskrives i denne boken. Romanen handler om hennes oppvekst og vei mot voksenlivet. Hun har «familiemage» – et uttrykk for en følsomhet som gir utslag i magen når inntrykkene og opplevelsene blir for voldsomme for henne. Og det er ikke sjelden hun har grunn til å reagere. Omgivelsene og oppveksten rommer mye fortielse, taushet og sinne. Hemmeligheter som holdes skjult for generasjoner. På samme tid formidler forfatteren en ung pikes drømmer iblandet angstfylte og til tider uforståelige opplevelser – sett fra barneperspektiv. Gwenni flyr i søvne. Elsker bøker. Er nysgjerrig. Drømmer. Liker å utforske. Hun er på flere måter en skarp iakttager som litt etter litt senser og forstår hva hun er vitne til i den lille walisiske byen der hun vokser opp.

Når en av naboene forsvinner, forsøker hun å lete etter tråder som kan føre henne nærmere hva som egentlig har skjedd. Vi følger ei ung jente som gradvis finner og også gis flere biter i et puslespill i det som er hennes og omgivelsenes liv. Puslespillbiter som varierer i størrelse, og vekker et vidt spekter av følelser både hos Gwenni, familien og omgivelsene. En av de vakre beskrivelsene:

Men da jeg hadde sovnet, lot jeg Bethan få spre seg tvers over sengen og steg opp i en himmel som omsvøpte meg med luft så lett og varm som en dundyne. Jeg lyttet til byen under meg der den trakk sine lette nattåndedrag, inn og ut, inn og ut, og jorden sang overalt rundt meg.

Boken er varm, stemningsfull og beskriver på en rett frem og samtidig innsiktsfull måte hvordan det kan være å vokse opp.

Ønsker du å lese andres anbefalinger, kan du også se her:
Eek, A Geek!
Martes verden

Legg igjen en kommentar

