Omfavnelse i hvitt

Dryss på dryss av fjær fra englevinger med brist faller ned. Hviler på mine bare skuldre. Dekker meg helt. Omfavnelse i hvitt. Jeg holdes varsomt fast i tomrommets fall fra topp til tå. Kjenner at håpet har sneket seg inn bakdøren. Holder forsiktig rundt meg. Forsikrer om sin tilstedeværelse i meningsløsheten. Gjør at jeg våger å være. I malerens frie utfoldelse og bevegelse finner jeg frem. I en sakte dans hentes uttrykket ut fra glemselen. Og der. I ensomheten er det et glimt av hvit og lett tosomhet. Forundret ser jeg svakt dagslys komme frem fra halvmørket. Forsøker å holde fast selv om jeg vet at varigheten kan være kortere enn det neste ordet. Bakom alt blir noe nytt skapt i motets fortegn. Lerretet er tatt frem igjen etter at alle usynlighetens kunster gjorde at det forsvant. Jeg har satt meg ned. Og du er tilbake. Som noen. Holder blikket mitt fast i det penselen leder lyseblå maling over til hvitt underlag. Fra ingenting til noe. Fra bunnløst til underlag. Blir erfaring skapt i det lengselen krysser veien og hevder sin rett til tilstedeværelse ved å løfte blikket. Du fester minnet fast med maling og foreviger hjertets stille sang.

Kilde fotografi:


.

8 thoughts on “Omfavnelse i hvitt

  1. Ååå…. dette var så nydelig at jeg fikk frysninger… Så vakkert å lese at det fins håp og mot, om enn i korte glimt. De korte glimtene er utrolig viktige!

  2. Å, takk kjære deg!
    Ja, jeg tror også som du skriver
    at de korte glimtene er utrolig viktige.
    Kanskje handler det også om å gi seg selv
    lov til å ha dager som er både med og uten
    glimt. Eller kanskje er de der oftere enn vi klarer å registrere de?

    Noen dager er kanskje så mørke at det må ekstra kraftige glimt til for å trenge gjennom?

    Glad for kommentaren din!

  3. Åshild Påzil sier:

    Kjære gode deg!

    Noe så nydelig. Ingen kan formidle skjørheten i øyeblikkene av håp og glimtene av lengsel som du. Jeg håper og lengter for deg og med deg. Sammen. Livet er nå. Øyeblikkene av håp er ekte, selv om de kanskje er små dråper i et stort og skummelt hav. Så gir disse øyeblikkene næring til de gode kreftene i oss. Og minner oss på at et annet liv er mulig.

    Du er så flott! Glad i deg :-)

    Å

  4. Kjære deg, Åshild!
    Det er godt å ha noen å håpe og lengte sammen med.
    Og av og til for tiden. Er det faktisk mer enn håp også. Selv om det er dråper i et stort og skummelt hav må alt begynne et sted.En brønn uten bunn er ikke lengre bunnløs, men å stole på opplevelsen slik at den blir erfaring er ikke lett.
    Tak for gode ord!
    Du er flott selv vet du:)

    • Bildet som ligger i dette blogginnlegget har ikke jeg tatt selv,
      men det er veldig fint!
      Vil du se flere, kan du bare klikke på linken under bildet –
      takk for at du kommer innom en tur:)

    • Tusen takk Veronica!
      Ja, av og til er det fint å tenke slik.
      Tenke drømmende.
      Kanskje er det slik at dersom jeg vet hvilke drømmer jeg har, så er det lettere for at de blir oppfylt…?
      Takk for at du kom innom en tur,
      og velkommen tilbake:)

Legg igjen en kommentar

