Jeg vil lukke deg ut igjen.

Hvor jeg er i dag? Litt her og litt der. Både i fortid, nåtid og fremtid, kanskje. Derfor fortsetter jeg på en fortelling som ble påbegynt en annen dag. Der det er farge, samtidig som jeg speider med grått blikk. Lekenhet og ensomhet. Hva som er der i dag vil vise seg. Hvorfor jeg fortsetter? Jo, fordi det er slik jeg opplever livet. Paradoks på paradoks. Et lite glimt av flere deler som er vanskelig å se i sammenheng. Både farger og svart hvitt. Grått og pastell. Jeg drar tilbake til en annen tid. Samtidig er jeg tilstede i nåtiden. Speider mot fremtiden. Opplevelsen er litt min fordi jeg skriver den. Og kanskje din. Jeg deler gjerne fortellingen med de som ønsker. Om jeg kjenner meg igjen. Jeg vet ikke. Kanskje stemningen.

For tyve år siden gikk jeg kanskje barbent. Lekte med en flerfarget badeball i hvit og kornete sand. Ble fascinert av klinkekuler som glitret i solen. Før jeg traff deg forsto jeg ikke hva som gjorde meg forvirret. Jeg tror jeg lukket deg sakte inn uten at noen skulle få vite om det. Stille og lydløst listet vi oss sammen. Forsiktig. Ingen skulle merke at du og jeg var venner. Du var den første som tok meg med til de brente slettene. Den gang var den lysegrønn. I ferd med å gulnes. Men slik tar tid. Jeg så den vel aldri ordentlig grønn. Du vet den irrgrønne fargen limeskallet har. Du hvisket stille til meg at slettene en gang, generasjoner tilbake, hadde hatt en slik grønnfarge. Men at det var så vidt du kunne huske det. Kanskje var ikke det så rart. Du var vel ikke så ofte på besøk den gang vil jeg tro. Stille hvisket du i øret mitt at det var sjelden noen ønsket å bruke tid på slettene lengre. Gi noen beskyttelse mot den hete og skarpe solen. Vanne den. Det var da jeg bestemte meg tror jeg. For at jeg ville forsøke å redde slettene.

Du lurer kanskje på hvorfor det ikke er slettene som hviskende lener seg mot meg. De kommer senere. Den gang hadde ikke språket tvunget seg frem. De brente slettene levde sitt eget liv, og hadde enda ikke behov for å fortelle noe til meg. Tilbake til de senere en gang. Foreløpig var det ensomheten og jeg som gikk sammen i sakte tempo. Ja, det var den jeg lukket inn uten først å se i kikkhullet i døren. Jeg hadde jo lært å ikke slippe inn fremmede. Men du virket så underlig kjent. Jeg lærte meg å trives i ditt selskap. Du ble trygg. Fortroligheten oss imellom var der, og samtidig har jeg nok innerst inne ikke likt at den var så stor. At det er deg jeg deler hemmeligheter med. Det hadde vært fint om vi var flere. Men tre er en for mye. Er det ikke slik det sies? I så fall er det kanskje best at det er bare oss to. Når jeg forteller om deg blir du imidlertid utydelig. Av og til lurer jeg på hvor du er. Jeg snur meg rundt. Roper etter deg. Du er til tider en taus følgesvenn. Forteller meg av og til noe jeg ikke vet, men også innimellom så mye som jeg er fullstendig klar over. Jeg vil lukke deg ut igjen. Kjenne på hvordan det er at du er borte.

Kilde fotografi:

4 thoughts on “Jeg vil lukke deg ut igjen.

  1. Du er et talent!
    Tekstene dine møter meg med en mykhet, for videre å fengsle meg med en voldsom styrke.
    Det er gripende.
    Må du ha en nydelig påske!
    Klem Lokki

  2. Lone sier:

    Du griper meg med dine tekster.
    Så sann og ekte, menneskenært men allikevel litt undrende.
    Hvem er denne du traff?
    – Et menneske?
    – Deg selv?
    – Ensomheten?
    – En tanke?
    – En følelse?
    Spørsmålene er mange, men undringen som tekstene dine skaper er så sann og ekte.

    En god påske til Deg! Klem

    • Tusen takk for kommentar,Lone!
      Det er noen gode spørsmål du stiller-
      kanskje det var både et menneske,
      meg selv,en følelse…
      Jeg er glad og takknemlig for at det er undring du sitter igjen med;
      jeg håper at påskedagene blir gode for deg!
      Klem tilbake

Legg igjen en kommentar

