Sommerfugltempo

Vingeslagene slår med en florlett enkelhet.
Luftens lette pust beveger deg oppover.
Gir rom til dine famlende svev.
Med blikk og retning for den klarblå himmelhvelvingen.
Får farger klarhet og styrke.

Bevegelsens tunge letthet forteller om ulike tider.
Fra kroken du lå i med skadede vinger.
Ligger gipsen som holdt deg sammen.
Det glitrer i vann. Eller er det tårer fra innestengt havn?
Du er merket av livets sårbare time.
Ikke lenger ubekymret og ny.
Men med vinger som flyr igjen er håpet vekket.
Etter tider med undring og lengsel.

Tenk å få lene seg mot deg. Tiden. Kjenne at du ikke går fortere enn jeg orker. Jeg legger armen rundt deg og kjenner hvordan pulsslagene mine går i takt med deg. Skritt for skritt. Å skulle sprenge det uforløste ut av sitt skall, kan gjøre større skade enn om tiden får gå sin gang. Kanskje er frihet at tiden finner meg? Forteller at jeg har vinger. Slik at jeg kan undres. Forsøke å kjenne etter. Utforske grensene og kjernen. Livsrommet og mørket. Gleden og paradoksene. Skritt for skritt. Mot sommerfugltempo, vingespenn og pusterom.

Maleriet er laget av Elisabeth Helvin. Fotografiet brukes etter godkjennelse fra henne. Flere av hennes malerier, skulpturer med mer, kan du finne her.

Legg igjen en kommentar

