Med ømhet

Hvilke ord er det vi setter sammen til setninger, og lar bli til våre fortellinger? Ordene om vårt liv? De små fortellingene. Om hvordan kneet ble skrubbet opp første gang jeg falt på sykkel. Hvordan fingrene første gang rørte ved et piano. Øynene som så en note bøye seg bakover og gi mening. Rørte hjertet gjennom tonen som ble vakt. De store fortellingene om hvordan livsgnisten ble levende. Hvordan ensomheten tok bolig for så å finne seg et nytt hjem, og heller kom på besøk av og til. Om godheten og engasjementet som ble vakt etter menneskemøter. Møtene som for alltid er skrevet inn på bokens første, blanke ark. Med ømhet. Dedisert til… For deres nærhet, styrke og varme.

Hva er limet i denne boken som er påskrevet, nedskrevet, men ennå ikke ferdigskrevet? Har du skrevet forordet selv eller har du latt noen andre få komme inn med sin stemme? En stemme som har vevd seg inn som en gylden tråd. Som følger deg fra forordet og gjennom kapitelene. I kortere eller lengre perioder. Hvor er den mørkerøde tråden lagt? Den som skal fortelle hvor langt jeg har kommet. Er sidene som ligger foran meg helt blanke? Eller er det slik at noen kapitteloverskrifter har fått sin første bokstav skrevet ned. Varsomt kladdet med blyant. Skapt av mine drømmer og håp om hvordan dagene som ligger foran vil bli. Jeg har funnet den mørkerøde tråden. Den lå halvveis gjemt på en glemt side med løfte om vår.

Skulpturen er laget av keramiker Elisabeth Helvin. Bildet brukes etter godkjennelse fra henne. Mer av hennes kunst, kan du finne her.

2 thoughts on “Med ømhet

    • Takk for de gode ordene du kommer med, Anne –
      og velkommen hit!

      Ja, skulpturene er vakre!
      Jeg er så glad for å ha muligheten til å benytte
      disse bildene på bloggen.
      Min opplevelse er at det er
      mye liv, lengsel,
      kampvilje og håp i de –
      i hvert fall skaper skulpturene det i meg:)

Legg igjen en kommentar

