Lydløs leting etter ord

En setning brister i skjøtene. Deler seg opp i mindre biter. Ord. Bokstaver. Komma. Spørsmålstegn. Alt svever som ferdigskrevne papirlapper i åpningen med utsikt innover. Og utover. Du beveger deg lydløst på hvitmalte treplanker. Barbent. Du betraktes av et vindu høyt oppe på veggen. Det har lyst blikk. Står forsiktig på gløtt.  Armene dine strekkes oppover. Alt går sakte. Det knitrer og flimrer som på en gammel filmfremviser. I hendene balanserer du en krukke i tynt, skjørt glass. På gulvet bak deg har du kastet fra deg lokket i sink. I all hast. Du går opp på tå. Strekker du deg mot det du ikke kan nå? Forsøker du å fange ordene? Bokstavene? Tegnene? Leppene dine beveger seg. Jeg får ikke tak i hva du forsøker å si. Forstår ikke kontrastene. Men ser verket ditt. Ser deg. Og forundres.

Det er ikke alle dager jeg finner ordene der jeg trodde de skulle ligge. Akkurat som om jeg forventer at de skal ligge der. Ferdig sortert og sirlig brettet. Klar for at jeg skal iføre meg de hver morgen. For en tanke! For en tanke. Få ord eier meg. Jeg eier noen flere ord, men er på leting. Lydløst og famlende lister jeg meg over linjene. Finner noe av og til. Der jeg minst venter det. I møtet mellom en glasskrukke og en spraymalt vegg i lilla.



Flere bilder? Se her.

8 thoughts on “Lydløs leting etter ord

    • Å leite etter ord er ikke så enkelt.
      Noen ganger finner vi de,
      andre ganger – virkelig ikke.
      Kanskje handler det om å ikke forvente at de skal ligge der?
      Mer avvente – de dukker opp når de dukker opp…
      Takk for gode ord!
      Hyggelig at du kommenterer:)

  1. veldig fin tekst om noe veldig sant – spesielt for for mitt vedkommende!

    Som emmigrert i fremmed land med fremmed spraak, leter jeg etter og krangler mye med ord hver eneste dag :)

    • Tusen takk for kommentar, Hege!
      Jeg blir glad når noe kan skape gjenkjennelse:)
      Jeg tror jeg er konstant på leting etter ord – i hvert fall nå for tida.
      Jeg ønsker å finne de ordene som stemmer overens med den jeg er som person – slik at det er samsvar mellom det som er på innsida, og det jeg sier og skriver.
      Finne et språk som er mitt, og som jeg kjenner meg hjemme i.

Legg igjen en kommentar

