Ulike mønster, håp og drømmer

Mønster har ulik funksjon. Noen er til for å skape kontraster. Andre for å understreke eller få frem nyanser ved andre mønster. Noen ser kjedelige og grå ut, men har en lang historie.  Andre kan se vakre og vene ut, og er det, men også mye mer. Blonder. Steinmurer. Et strikka skjerf. Ei jakke. En sofa. De er alle med på å gjøre livet litt mer vakkert.

Akkurat i dag skulle jeg ønske at jeg kunne dra ut. Sette meg ned på et galleri i en dyp sofa. Kanskje ha på meg en hvit blondebluse med en mønstret jakke over, og et skjørt jeg ikke vet hvordan ser ut. Ullstrømper må det bli i dag, og støvletter. Det lukter peis. Jeg kan akkurat ha tatt av et rosa sjerf fordi jeg har kommet inn i varmen. Jeg har hengt det fra meg på en krok på veggen som har blomstrete tapet – den ser jeg for meg dersom jeg lukker øynene. Så lener jeg  hodet mot en steinvegg, og ser stearinlyset blafre mens jeg drikker en kopp varm kakao. Det er lov å håpe. Om å få leve et liv slik drømmene kan se ut. Luftige. Lette. Sånn en gang i mellom hadde vært fint.

Legg igjen en kommentar

